Zowel letterlijk als figuurlijk kunnen we deze uitdrukking aan de wielersport koppelen.
Het is bijvoorbeeld mooi om te zien hoe een renner in een ploegentijdrit maar net in staat is om zijn ploegmaten bij te houden. Vaak moet een ploeg met een minimaal aantal renners finishen. De renner in kwestie mag dus niet ‘lossen’. De ploeg kan dus net zo hard als de fysiek zwakste renner. Subtiele communicatie onderling (“Hoooooo!”) is het smeermiddel om de ploeg de snelst mogelijke tijd te laten klokken.
Smeermiddel is ook een belangrijke toevoeging op de schakels van je ketting. De ketting is een mechanisch wondertje, wat in combinatie met de tandwielen je beenkracht kan overbrengen naar het achterwiel. De binnen- en buitenschakels die met elkaar verbonden zijn door asjes en busjes wrijven langs elkaar en zorgen voor weerstand. Door smering kun je deze wrijving verminderen. Voor de zomerperiode is een ‘droogsmerende’ olie een goed product. Voor herfstachtig weer wordt vaak een dikkere olie aangeraden.
Ik zie graag een ketting die voorzien is van wax. Dit is vuilafstotend en heeft een hoge smeringsgraad. Je ketting blijft dus schoon, zand valt er gemakkelijk tussenuit en dat vermindert weer de slijtage.
Door de ketting zoveel mogelijk in een rechte lijn te schakelen, spaar je je ketting ook. Te laat schakelen verhoogt ook de kans op een ‘zwakke’ schakel. Probeer dus net voor dat lastige klimmetje te schakelen en niet als je al bijna stilstaat. Dan hoor je nogal eens een luid gesprek tussen je ketting, tandwielen en derailleurs.
Kortom: zorg voor een schone maar gesmeerde ketting, een zo recht mogelijke kettinglijn en schakel op tijd naar de juiste versnelling.
Laat ook met enige regelmaat je ketting controleren. Door het fietsen rekt je ketting namelijk uit en de tandwielen nemen deze slijtage over. Als de ketting op tijd vervangen wordt, spaar je de cassette en voorbladen uit. Een lengteverschil bij een versleten 10-speedketting is soms meer dan 1,5 cm op de totale kettinglengte.
Mocht je de zwakste schakel tegenkomen, gebruik dan een snelsluiting om je ketting weer aan elkaar te zetten. Of zet hem of haar even uit de wind 😉